יום שישי, 9 בנובמבר 2012

גלילת אגוזים מבצק שמרים

ביום שישי אין כמו להעביר את היום עם סבתא (שנמאס לה כבר לאפות ולבשל אז "תבואי ותכיני לי") ופתחנו מאפייה אצלה בבית. הזדמנות לנסות כמה מתכונים שאין לי זמן בשבילם בדרך כלל...





נכין חלה מתוקה עם צימוקים לשבת (פוסט נפרד, לחצו על הקישור כדי להגיע אליו) וגלילת אגוזים מבצק שמרים בשתי דרכי "תצוגה" שונות (ראו בסוף הפוסט).
המתכון המדהים הוא של מיקי שמו המדהים! שלאחרונה הזדמן לי לבקר בצילומים לעונה החדשה שלו "מיקי שמו אופה מהלב" ונהניתי מכל רגע!
ניתן לראות את הסרטון המלא בקישור המצורף לעמוד היו-טיוב של התוכנית מתכון בטוח.


לבצק:
1ביצה + 1 חלמון
½ כוס חלב
½ כוס אבקת סוכר
גרידה מ-½ לימון
200 גרם חמאה רכה וחתוכה לקוביות 
1 כפית מלח
½3 כוסות קמח (500 גרם)
25 גרם שמרים טריים (או ½ שקית/קוביית שמרים)
למלית:
¼1 כוסות חלב
½ כוס סוכר
50 גרם חמאה
גרידה מ-½ לימון
כף דבש
½2 כוסות אגוזים קצוצים דק
לציפוי:
1 ביצה 

נתחיל בהכנת הבצק:
בקערת מיקסר עם וו גיטרה (ולמי שאין ניתן להשתמש במיקסר ידני עם וו לישה או לערבב עם כף) מערבבים את הביצה, החלמון, החלב, אבקת הסוכר, גרידת הלימון, החמאה והמלח, במשך 2 דקות. לאחר מכן מוסיפים את הקמח והשמרים ומערבבים כ-3 דקות נוספות במהירות בינונית (ושוב או להמשיך עם המיקסר הידני או לישה ביד), עד שמתקבל בצק אחיד וחלק. מחלקים את הבצק לשניים, עוטפים כל חלק בניילון נצמד ומעבירים למקרר לשעתיים לפחות. ניתן ומומלץ להכין את הבצק מראש, אפילו יום קודם, ולשמור במקרר.
כל גוש בצק ייתן לנו עוגה אחת

נמשיך בינתיים בהכנת המלית:
מאוד פשוט, בסיר קטן על להבה נמוכה-בינונית מחממים את החלב, הסוכר, החמאה, גרידת הלימון והדבש תוך כדי בחישה, עד שהסוכר והחמאה נמסים. מביאים לרתיחה ומסירים מהאש. מוסיפים את האגוזים ומערבבים. מניחים להתקרר כחצי שעה או עד שהבצק שלנו סיים לנוח במקרר.


כעת אפשר להרכיב את העוגה בשתי דרכים:
1. גלילה
מרדדים את הבצק למלבן ומורחים על כולו את המלית. נקפל משני צדדים מכפלת של 1-2 ס"מ ונתחיל לגלגל בעדינות מאחד הצדדים הפתוחים כאשר כל פעם נמשוך קצת אלינו ונגלגל. נניח להתפחה של חצי שעה. לאחר מכן בעזרת מספריים נחתוך "אוזניים" קטנות משני צידי הגלילה. למראה יפה נמרח את הכל בביצה טרופה, ונניח על נייר אפייה בתבנית אפייה. 





2. צמת בורג
גם כאן מרדדים את הבצק ומורחים את כולו במלית. ופשוט נתחיל לגלגל בעדינות מאחד הצדדים הרחבים. כעת יש לפחוס את הגליל מעט בעזרת כריות הידיים ולחתוך בעזרת סכין לאורכו. נעשה איקס משני הפסים שנוצרו, מכל צד נמשיך לסובב את הבורג. נכניס לתבנית אינגליש קייק שבתוכה נייר אפייה, כדי להקל על ההוצאה מהתבנית, ונמרח בביצה טרופה.

תמונות והסבר לצמת בורג תוכלו לראות בפוסט על עוגת שמרים שוקולד קראנץ- לחצו כאן.

נכין תנור מחומם מראש ל190 מעלות, לאפות כ20-25 דקות עד להזהבה.

בתיאבון ושתהיה שבת מקסימה!
נועה.

2 תגובות:

  1. האם ניתן להפוך את העוגה לפרווה?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ניסיתי, אני חושבת שבמתכון כזה אי אפשר להחליף את החמאה בשמן אבל אולי במרגרינה (למרות שאני לא מכניסה הביתה מרגרינה...) אם תנסי אשמח לשמוע איך היה הניסוי :)

      מחק